Hvorfor bør alle virksomheder have et CRM system?

Hvorfor du bør vælge et CRM system

Customer Relationship Management (CRM) handler om at spore og analysere samspillet mellem dine kunder og kundeemner. CRM-software er den platform, der indeholder disse oplysninger, helst i et forenklet og sikkert miljø, og som giver dig mulighed for at gennemgå og hele tiden forbedre dine kundeforhold.

I dag driver vi forretning inden for en global økonomi, hvor vi køber og sælger varer og kommunikerer på rigtig mange forskellige måder. Konkurrencen er hård og fordi det umiddelbart er så let at starte egen virksomhed i dag, bliver det tilmed endnu sværere at skille sig ud fra mængden. Glade kunder deler deres erfaringer med alle andre, men det gør de utilfredse også, og virksomhedernes succes kan være stærkt påvirket af sociale medier som Facebook, LinkedIn, Trustpilot mv.

Så hvad betyder det for dig?
En CRM-platform er en af de mest værdifulde systemer som enhver virksomhed kan og bør indføre – både stor og lille. Mange er af den opfattelse, at udvælgelsen af det rigtige CRM-system er lige så vigtig som de mennesker, man ansætter, og det vil helt sikkert have en mere betydelig langsigtet indflydelse end nogen enkelt medarbejder.

Her er et par vigtige fakta:

  • Ifølge en ny LinkedIn undersøgelse kaldet State of Sales 2016, angiver hele 82% af de bedste sælgere at salgs-software, som CRM er nødvendigt for at kunne afslutte og lukke en ordre.
  • 26 procent af de der bruger en form for mail-sporingsplatform, bruger mellem 3-5 timer om ugen på disse værktøjer
  • En tredjedel af CRM-brugere bruger mellem  3-5 timer om ugen på CRM-værktøjer, og 24% bruger mere end 10 timer om ugen
  • Nye undersøgelser viser, at virksomheder med et fuldt udnyttet CRM-system kan øge salget med op til 29%

Så hvordan kan du vælge en CRM-løsning og få alle i virksomheden til at bruge den og få brugbare realtidsdata?

  1. Enkelhed er nøglen – den største fejl som mange virksomheder gør, er at forsøge at implementere et system, der er alt for kompliceret for medarbejderne.
  2. Sørg for, at det er fuldt integreret til virksomhedens andre systemer.
  3. Vælg en CRM-løsning, som er nem at bruge og kræver minimal oplæring, så dine medarbejdere kan få deres arbejde gjort nemt.

Mange virksomheder bruger Outlook i deres CRM kommunikation, planlægning og vedligehold af kontaktpersoner, og et ERP-system til at holde styr på indkøb, salg, lager osv. Desværre er der i øjeblikket intet værktøj, der gør det muligt at udføre dit ERP arbejde i Outlook.

Men det er muligt at kombinere de to, og derved spare dig den ekstra tid, det tager at spore og opdatere de data der deles mellem Outlook og dit CRM-system. Forskellige ERP-systemer har tillægsmoduler, eller add-ons, der giver brugerne mulighed for at se deres oplysninger fra Outlook, og en af disse, som er tilgængelig på markedet for brugere af ERP-systemet;  SAP Business One, hedder CRM for Outlook.

CRM for Outlook er et uvurderligt værktøj for enhver daglig arbejdsrutine, og kan øge din produktivitet ved automatisk at synkronisere de to systemer.

Her er et par funktionaliteter du skal kigge efter i en integration af Outlook til dit CRM-system:

  • Kontakt-synkronisering: muligt for brugerne at synkronisere kontakter til Outlook og / eller fra Outlook til ERP-systemet
  • Kalender-synkronisering: muligt for brugerne at synkronisere deres kalender i Outlook og / eller deres Outlook-kalender til ERP
  • Mulighed for visning af ERP registreringer i Outlook: nogle Outlook plug-ins giver brugerne mulighed for at få vist data fra en ERP kontakt, når en e-mail fra eller til en matchende ERP registrering er valgt (fx CRM for Outlook)
  • Mulighed for brugerne at oprette et service- / supportkald fra en e-mail: hvis nogen er i kontakt med kundeservice eller har et kundesupport problem, kan en CRM sag let oprettes direkte fra e-mailen
  • Opret Salgsmuligheder fra Outlook som vil blive synkroniseret med dit ERP-system
  • osv…

Alle virksomheder har brug for et CRM-system for at være mere produktive, for at øge indtægter per medarbejder og skabe automatiserede og succesrige processer, der helt bogstaveligt kan gøre at forretningen kører som smurt.

Alle virksomhed er konstant på udkig efter en innovativ, konkurrencedygtig fordel, som vil stille dig foran dine konkurrenter. Som virksomhedsejer skal du fange dine kunders interesse, der er stadig mere sofistikerede og i stigende grad vælger at ignorere de “gammeldags” metoder, der anvendes til at markedsføre og sælge til dem. Du skal kende dine kunder for at få succes med din forretning og du har brug for et CRM-system for at din virksomhed kan overleve.

 

Af Nadja Boyum