Kan det være en udfordring med et af verdens stærkeste brands i ryggen?

Kan det være en udfordring med et af verdens stærkeste brands i ryggen?

Ja det kan det, og måske vil det blive et generelt problem for mange virksomheder i fremtiden. Kloge hoveder mener 1/3 af alle eksisterende virksomheder vil være væk om 5 år (det er altså mange), og dem der er tilbage er dem som har digitaliseret og transformeret deres forretning i henhold til kommende udfordringer

Hos Boyum IT arbejder vi med ERP systemet SAP Business One, som vi og vores kunder selvfølgelig synes er verdens bedste ERP system. Samtidig har vi et produktionsmodul i SAP Business One der gør at selv komplekse produktionsvirksomheder kan komme hurtigere og nemmere i gang med SAP Business One end de gængse ERP systemer på markedet. Ikke nok med det vil man med SAP Business One stå perfekt rustet til alle de digitaliseringsudfordringer som blandt andet Industri 4.0 byder, netop fordi man har SAP i ryggen der sørger for at teknologien følger med behovet.

Men når vi snakker med virksomheder der står i processen og skal kigge på nyt ERP system, og de hører navnet ”SAP”, er brandet så stærkt tilknyttet deres ”store ERP system” at vi har oplevet enkelte personer næsten smække røret på når de hører navnet. De ser ikke en relevans til deres virksomhed på grund af de associationer, såsom komplekse og omkostningstunge projekter, som også følger med brandet.

Sandheden er dog, at også SAP har gennemgået en transformation. De har ikke kun ét produkt i porteføljen, men en lang række af produkter og ca. 80% af deres kunder i dag er i det segment der kaldes små- og mellemstore virksomheder. SAP Business One et af dem, og du kan se vores korte ”myth buster” video her.

Kort sat har vi et af verdens bedste brands i ryggen, som kan åbne døre, men altså også lukke dem – indtil vi får fortalt og vist hvad realiteten er 🙂

Men kan andre virksomheder komme i samme klemme fremadrettet. Kan man risikere at bruge tid og penge på at opbygge et brand, blot for at opleve at investeringen måske arbejder mod en på andre nye forretningsområder i fremtiden? Måske skal man brande sig på flere niveauer. Et generelt virksomheds brand og så unikke produkt brands – udfordringen omkring brands opbygning er ikke blevet mindre.


af Niels Hermansen