Boyum IT sætter nye segl med opkøbet af schweiziske beas | Få hele historien her

Få styr på produktionsomkostninger

Jeg har faktisk aldrig haft et rigtigt arbejde. Jeg har altid udlevet min passion – og se hvor langt vi er nået. Jeg er meget glad for at kunne byde jer alle sammen velkommen i dag”. Sådan indledte administrerende direktør Mikael Boyum det årlige salgsmøde en kold dag i januar 2017 på hovedkontoret i Brabrand, hvor alle de nye medarbejdere fra beas og Boyum IT Solutions mødtes for første gang. Til trods for Mikaels jyske mentalitet og diskrete smil blev ingen ladt tilbage med tvivl om, hvilke spændende planer opkøbet af beas ville muliggøre, og at alle medarbejdere kunne tage en stor del af æren for den succesfulde implementering.

Boyum IT kickstarter sit væksteventyr med SAP Business One tilbage i 1997. 11 år senere, i 2008, lancerer virksomheden sit første add-on til det globale marked via sin SSP forretning, der i 2016 ændrer navn til Boyum IT Solutions A/S under moderselskabet Boyum IT Group. Som certificeret SAP guldpartner og modtager af ikke mindre end 21 priser, herunder 5 gange som modtager af den præstigefyldte titel Gazelle Virksomhed, er opkøbet af beas et led i Boyum IT Solutions vækststrategi på det globale SMB marked og et ønske om at positionere sig som en markedsleder indenfor softwareløsninger.

Mikael Boyum startede som ung entreprenør med den primære drøm at skabe noget, der kunne vokse, men ikke nødvendigvis en stor organisation:

Jeg er opvokset i Sønderjylland, og mine onkler var iværksættere, der ved hårdt arbejde opbyggede succesfulde forretninger, og det har jeg altid beundret dem for. Da vi i Boyum IT skulle til at ansætte folk for at kunne følge med efterspørgslen, så tænkte jeg, at det ville være fantastisk, hvis vi en dag kunne runde de 10 ansatte. Jeg er stolt af den erkendelse, at vi i dag har en hel del flere på lønningslisten.

Med beas ombord er antallet af ansatte vokset fra 43 til 98. Mikael Boyum er øverste chef for hele organisationen og administrerende direktør i Boyum IT Solutions, der har 37 ansatte i 14 lande.

Det er beundringsværdigt og ikke særlig ofte, at man møder en person som ham, der tilgår udfordringer med så stor ydmyghed og herefter adresserer årsagen til succes til godt teamwork. Måske er det også hemmeligheden bag en så velfungerende og velkonsolideret virksomhed:

For mig er succes at se Boyum vokse år for år og vide, at vi fortsat kan tiltrække dygtig arbejdskraft i et miljø, hvor folk har lyst til at være. At se hvordan vores partnere og slutkunder kan lide at bruge vores software og eksempelvis finder vores B1 Usability Package værdifuld 10 år efter vi lancerede den – alt det er kun muligt, fordi vi har arbejdet godt sammen som et team.

Et større boyum tager form
Boyum tilbyder horisontale it-løsninger såsom B1 Usability Package, og derfor ville væksten på et tidspunkt nå et mætningspunkt. For at kunne fortsætte med at vækste virksomheden, var det nødvendigt at rette vores fokus mod mere branchespecifikke, de såkaldte vertikale, løsninger. Det er bade ressourcekrævende og kompliceret at bygge nye industrispecifikke produkter, og derfor var det oplagt at købe en virksomhed, som allerede havde denne unikke ekspertise og specialiserede kompetencer indenfor et sådant område. At det lige præcist blev beas skyldes, at beas var til salg og i øvrigt den perfekte kandidat for et opkøb for at matche ønsket om en ny strategisk position på markedet.

Da beas Manufacturing er egnet til 14 forskellige brancher ville det endvidere give partnerne mulighed for mersalg af de generiske softwareløsninger og dermed øge deres omsætning. Derudover var der enorme potentialer som følge af produktsynergien, idet Boyum kunne styrke beas med sin stærke viden på det teknologiske område, mens beas med sin overtrufne industrispecifikke ekspertise kunne løfte Boyum til nye højder.

 

Nye Tider  – Nye Udfordringer
Når en virksomhed i forbindelse med et opkøb skal absorberes i en anden, affødes nye problemstillinger og overvejelser. Strømligningen af procedurer og interne processer, sammenlægning af IT-systemer og strukturering af den ”nye” organisation var alle opgaver, som skulle løses bedst og hurtigst muligt for at sikre den daglige drift. Nogle udfordringer var dog mere vanskelige at forudse end andre, og de havde ledelsens fulde opmærksomhed. Den primære bekymring på den eksterne front var at undgå interessekonflikter mellem eksisterende og nye partnere, der sælger enten/eller Boyum/beas produkter og et konkurrerende produkt. Idet partnerkanalen er den fundamentale hjørnesten i SSP-forretningen, ville potentielle problemstillinger i dette regi få fatale konsekvenser for det fremtidige salg og samarbejde. Internt var det nye Boyum-team vokset til dobbelt størrelse og alle beas-ansatte ville blive en del af en ny virksomhedsstruktur og kultur. Boyums kultur Energy for LIFE er dybt forankret i alle datterselskaber og kontorer verden over. Her er Family, Social Interaction, Energy og Excellence de værdier, som skal opretholde et godt arbejdsmiljø i en uformel atmosfære, og det mindset skulle nå beas’ breddegrader lige fra Kina, via Europa og til Brasilien.

I december 2016 blev alle beas’ data migreret til Boyums databaser. Som SAP Business One brugere var den del af planen lige til. For at synkronisere salgskontrollen og styrke datakvaliteten blev antallet af databaser udvidet til bedre at matche de geografiske regioner, hvilket gav salgsteamet mulighed for at hanke op i potentielle salgsmuligheder. Alle licenser styres via platformen, Boyum Portalen, hvis partnere der alle er forbundet til den respektive forretningspartner med tilhørende cardcode i SAP Business One. Da tiden nærmede sig for den årlige maintenance betaling (red. vedligeholdelsesgebyr), skulle alle ”nye” partnere have adgang til Boyum Portalen og gik dermed en helt ny procedure for kundehåndtering i møde. At få al data strømlinet var en meget tids- og ressourcekrævende opgave, og der blev arbejdet på højtryk for at ændringerne skulle være til så lidt gene som muligt for partnerne og kunderne i den anden ende.

Som leder er det mit job at opmuntre medarbejderne til at arbejde sammen som et team mod et fælles mål. På grund af den kulturelle og sproglige mangfoldighed kommunikerer ledelsen via forskellige platforme for at sikre, at alle medarbejdere fortsætter ud ad det samme spor. Ved at sammenligne præstationer og løbende evaluere feedback fra kunder og partnere kan vi sikre, at vi alle arbejder hen imod samme mål og bevarer samme indstilling, der handler om at identificere og løse problemstillinger hurtigt og efficient.

Selvom god planlægning, kompetent beslutningstagning og succesfuld implementering er 3 forudsætninger for at et opkøb kan lykkes, så er uforudsete forhindringer uundgåelige. Dog er ledelsen ovenud tilfredse med forløbet. Opkøbet var estimeret til at tage et år, men efter blot et halv år var alle procedurer i gang.

Vi er kommet cirka 70% i mål, men vi mangler stadig flere folk til at bidrage til denne forandring med ny energi og den rette indstilling. Denne form for personlighed er essentiel for at vi kan være de hurtigste og dygtigste og på den måde bevare vores position på markedet. Vi kan være stolte af det stykke arbejde, vi har lavet indtil nu, men der er stadig meget at gøre. Nu er det tid til at tilpasse vores performance, så vi fortsat bevæger os fremad mod succes og i tråd med vores strategi. Hvordan vi har klaret den opgave står klart i løbet af sensommeren, hvor det er et år siden, vi underskrev købsaftalen. Jeg er sikker på, at hele vores team vil stå sammen om denne spændende rejse, og at vi med vores globale mindset kan løfte ambitionsniveauet endnu højere.

‘Simplicity at Work’ er stadig vores motto
Mikael Boyum understreger, at sammensmeltningen af nye kræfter har resulteret i et endnu stærkere team, som fortsat tilbyder partnerkanalen samme servicemindede tilgang, kvalitetsprodukter og et stærkt brand:

Uden en tillidsfuld partnerkanal ville vi ikke have noget salg. Det er derfor helt afgørende for os, at vi får partnerne til at føle, at de kan stole på Boyum og på vores team. Enhver kan kopiere vores software og idéer, men succesfaktorerne udgøres af menneskene bag software, og de er umulige at duplikere.

Beas Manufacturing er et stort og meget omfattende produkt, der passer til 14 forskellige brancher. En partner kan derfor sælge den samme software til disse 14 forskellige brancher ved blot at kende til én installationsproces. Denne enorme mangfoldighed betyder, at en partner nemt kan opfylde krav til IT fra en voksende kosmetikvirksomhed og et etablissement i eksempelvis metalbranchen. Da beas’ vertikale løsninger og Boyum’s horisontale løsninger langsomt bliver mere og mere forbundne, vil den gode oplevelse af velfungerende software omslutte hele produktporteføljen. ”Simplicity at Work” er Boyums motto – det er et mål i sig selv at have tilfredse slutbrugere, som kan arbejde mere effektivt i SAP Business One med brugervenlige add-ons.

De nye beas partnere vil med Boyum på sidelinjen opleve en ny og mere simplificeret tilgang til support med et samlet overblik over alle kunder og licenser i Boyum Portalen. Det sparer dem ikke alene tid, men giver også mulighed for salg af B1 Usability Package til eksisterende beas kunder.

Reaktionerne på opkøbet har været meget positivt blandt partnere og slutkunder. Boyum er et meget stærkt brand med et meget højt supportniveau og produktkvalitet, og dette opkøb forpligter os naturligvis til at fortsætte med at indfri disse forventninger. Vi lover, at vi vil gøre vores bedste!.

For at sikre samme høje standard med beas i porteføljen har Boyum udvalgt et roll-out team for at sikre, at alle partnere får løst eventuelle problemer på kort tid og med samme høje service og kvalitet. Samtidig fortsætter Boyum med at dokumentere og investere i e-learning om brugen af softwaren, både via Boyum Portalen, Youtube, vores website og Knowledge Base.

Næste Stop: Hinsides Forvetninger
Mikael Boyum er allerede en erfaren herre, når det kommer til opkøb. I henholdsvis 2010 og 2011 opkøbte Boyum IT det norske selskab SMB Business Partner og finske PWS Data og SEC IT for at komme i førertrøjen som den største SAP Business One partner i Norden. Opkøbet af beas var den første tilføjelse til SSP-forretningen, og Mikael stiller sig ikke afvisende for muligheden for flere opkøb:

Vi vil gerne gøre Boyum IT Solutions til et endnu bedre sted at arbejde, bevare vores vækst og forblive succesfulde med vores løsninger ved kontinuerligt at absorbere ny viden og teknologi og bidrage med inspiration og nytænkning til ERP-markedet. Vi bestræber os på at tilbyde vores kunder perfekt funktionalitet. For at kunne gøre dette nu og i fremtiden kan det meget vel være, at vi vil kigge os om efter et selskab, der kan bidrage med det rigtige produktsortiment og kompetencer.

IT-markedet er i konstant udvikling og teknologien vil fortsætte med at tage menneskeheden til nye højder, hvor kun fantasien sætter grænser. Hos Boyum IT arbejdes der pt. på strategiske potentialer med Skyen for imødekomme efterspørgslen på cloud-baserede IT-løsninger. Udfordringen har hidtil været, hvordan man i praksis omsætter denne mulighed til holdbare løsninger og sikrer uovertruffen softwarekvalitet. Det er dét, der gør fremtiden hos Boyum IT så spændende! Som afrunding på interviewet bliver Mikael Boyum spurgt omkring hans ønske om at erobre IT-markedet. Hertil svarer han:

Hvis vi kan dominere markedet i et bestemt segment, så er det et mål i sig selv. Med hensyn til installation og kunder er vi allerede den største SSP i verden. Det har vi i sinde at fortsætte med at være.

Har du lyst til at vide mere om beas og SAP Business One? Du kan altid kontakte Boyum IT på tlf. 87 32 90 00 eller på email salgdk@boyum-it.com.

 

Af Sidsel Vejby Krabbenhøft